sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Sodan vai rauhan islam? Uskontodialogille on tarvetta.

Pariisin terrori-iskut ovat kauhistuttaneet Eurooppaa ja koko maailmaa. Näillä iskuilla on tietenkin yhteys siihen veriseen sotaan, jota Syyriassa ja Irakissa käydään ja johon länsivallat ovat osallisia. Mitä muuta tähän liittyy? Kuinka pitkälle on kysymys sivilisaatioiden törmäyksestä, josta on jo pari vuosikymmentä puhuttu? Alleolevan artikkelin kirjoitin 14 vuotta sitten New Yorkin 9/11-iskujen jälkeen, se tuntuu edelleen ajankohtaiselta.


Muslimit keskellämme

Tapasin syyskesällä 2001 Rovaniemen kirkon luona somalialaisen nuoren miehen. Hän oli aloittanut opintonsa Rovaniemellä ja tuntui olevan paikkakuntaan tutustumassa. Mies esitteli itsensä Hassaniksi. Keskustelumme siirtyi aika pian uskontoon. Hän kyseli, mihin me kristityt uskomme.Vastailin parhaani mukaan kertoen Jeesuksesta ja Kristuksen seuraamisesta ja Raamatusta. Lopuksi kyselin hänen omasta uskostaan, islamista.




Esittelin Hassanille Rovaniemen kirkon. Afrikkalainen vieras hiljentyi silminnähden huikean freskomme ääressä. Islam ei hyväksy kuvia uskonnon yhteydessä, joten kokemus saattoi olla hänelle hiukan ristiriitainen. Jeesuksen muslimit hyväksyvät vain profeettana, ja Vapahtajan elämästä ja sen merkityksestä he ovat eri mieltä. Silti Hassankin korosti sitä kuinka monet Raamattumme pyhät ovat heillekin tuttuja, esimerkiksi Abraham. Muslimien pyhä kirja on Koraani, mutta tiettyyn rajaan saakka muslimeja opetetaan kunnioittamaan juutalaisille ja kristittyille pyhää Raamattua.

Hassan oli oikeasti huolissaan siitä, kuinka alkoholi ja huumeet täyttävät ihmisten elämän tyhjyyden. Jotakin yhteistäkin keskustelussa löydettiin. Hassan oli saanut koulutusta jossakin arabimaassa, joten pystyin puhumaan hänen kanssaan jonkin verran arabiaa. Hyvästelimme arabiaksi ma'a sallamati eli kulje "rauhan kanssa". 

Rauha on keskeinen käsite juutalaisuudessa (hepr. shalom שלום) kristinuskossa (kreik. eiréne, lat. pax) ja islamissa (arab. salaam سلام). Vain muutama viikko myöhemmin häkellyttivät maailmaa USA:han kohdistuneet terrori-iskut. Otsikoihin nousivat islamin pyhä sota (džihad, جهاد ) ja oikeutetun koston vaatimus.

Sotaa vai sopuisaa rinnakkaiseloa?

Joskus islamin maailma on ollut jopa suvaitsevaisempi kuin kristitty Eurooppa. Näin oli ainakin 1000 vuotta sitten, jolloin islamilaisten maiden kulttuuri oli länttä edellä. Islamilaisen "Espanjan" eli al Andalusun kukoistavin kaupunki Cordoba häikäisi kirjastollaan ja oppineillaan. Tieteen ja taiteen viljelyn ohessa islamilainen maailma suvaitsi hyvin juutalaisia ja kristittyjä. Esimerkiksi juutalaisia pakeni tuohon aikaan kristityn Euroopan juutalaisvainoja turvaan kalifin alaisiksi.

Muun muassa sodat ja konfliktit lännen kanssa ovat historian saatossa kärjistäneet näkemyksiä. Islam jäi jossakin suhteessa fundamentalismin kahleisiin. Se ei ehkä kokenut tarpeellisia aatteellisia murroksia. Länsimainen ajattelu on oppinut itsekriittiseksi ja siihen ovat juurtuneet vapauden ja tasa-arvon ajatukset. Tosin on järjen valo myös Euroopassa vielä 1900-luvullakin sammunut. Myös moderni ja "valistunut" eurooppalainen kulttuuri on tuottanut väkivaltaisia ääriliikkeitä ja julmia sotia!

Valtaosa maailman muslimeista elää rauhallista elämää ja myös heidän uskonnolliset näkemyksensä ovat maltillisia. Tiedotusvälineet antavat vääristyneen kuvan islamista esittäessään näkymiä kiihkoislamilaisten mielenosoituksista. Siitä huolimatta on käynyt selväksi, että ääri-islamilaisuudesta olisi koko muslimimaailman tehtävä tiliä. Se on sietänyt džihadin eli pyhän sodan lietsontaa, khomeinismia ja talebanismia. Myös kristittyjen vähemmistöjen elämä muslimimaissa on vaikeutunut islamismin väkivallan alla.

Mediassa on ollut jopa itsemurhaterrorismilla ylpeilyä. Pari päivää USA:han kohdistuneiden terroritekojen jälkeen sattui televisio esittämään ranskalaisdokumentin: Hizbollahin naiset. Äidit kertoivat siinä, kuinka he kasvattavat poikansa rakastamaan kuolemaa itsemurhaiskuissa ja džihadia. Olemmeko nyt tilanteessa, jossa islamismi on jo haastanut länsimaat?

Nyt jos koskaan tarvitaan reilua vuoropuhelua muslimien kanssa. Islamin maailma ihailee länttä, mutta halveksii länsimaiden materialismia ja moraalista rappiota. Sen sijaan kristillisen uskon aito toteuttaminen puhuttelee kokemukseni mukaan myös muslimeja. Hyvä dialogi lähtee siitä, että myöskään kristitty maailma ei kätke eikä häpeä omaa uskoaan. Jokainen muslimi, jolle olen tarjonnut Raamattua hänen omalla kielellään, on ottanut sen iloiten vastaan.

Pentti Tepsa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti