tag:blogger.com,1999:blog-5148943544964821328.post293438871398405447..comments2016-01-08T16:16:19.406-08:00Comments on Pentti Tepsa, kolumneja -esseitä elämästä: Kirkkoherranvaali on taas nostanut esille keskustelun pappeudestaPentti Tepsahttp://www.blogger.com/profile/14573059487234593972noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-5148943544964821328.post-77307536613690295362012-11-24T16:24:27.978-08:002012-11-24T16:24:27.978-08:00Papin ammatilla on vahvat juuret Raamatussa. Sana ...Papin ammatilla on vahvat juuret Raamatussa. Sana pappi (kohen) esiintyy varsin usein VT:n heprealaisissa teksteissä. Termi viittaa lähinnä temppeli- ja uhripapistoon. Pappeus liitetään Melkisedekiin ( Gen. 14:18 ), leeviläisiin ja Aaroniin. Toisaalta VT:n tekstit tuntevat profeetan (nabi') tehtävän, jonka varhainen muoto on näkijä (r'oe). Kaikkiin näihin uskonnollisiin auktoriteetteihin saatettiin muinaisessa Israelissa viitata metaforisella ilmauksella paimen (r''oe). Metafora sovitettiin myös Jumalaan: Jahve oli kansansa paimen<br /><br />(Jer. 31:10). (heprean translitteraatiossa: ' alefin sijasta ja '' ajinin sijasta)<br /><br />Vanhatestamentillinen pappeus oli ennen kaikkea temppeli- ja uhripappeutta ja se koki ne alennustilat ja nousukaudet, jotka temppelikulttikin koki. Jerusalemin temppelin hävitys ja pakkosiirtolaisuuden aika loi pohjaa sille juutalaiselle uskolle, joka perustui synagogatyyppiselle kokoontumiselle ja pyhien kirjoitusten vaalimiselle.<br /><br />Pakkosiirtolaisuutta edeltävältä ja itse eksiilin ajalta VT piirtää meille kuvan profeetoista, jotka varoittivat ja lohduttivat kansaa sen kohtalon hetkinä. Eksiilin jälkeen rakennettiin toinen temppeli ja seurasi kultin keskitys tähän Jerusalemin temppeliin.<br /><br />Hellenistisellä kaudella Jerusalemin temppelissä elettiin myrskyisiä aikoja. Ylipapin nimityksiä tehtiin poliittisin perustein ja usein valloittajien mieliksi. Uudet vaikutteet löivät läpi ja rappeuttivat muinaisen Israelin uskon identiteettiä. Värikkään kuvan muun muassa kreikkalaisen urheiluaatteen vaikutuksesta papistoon antaa 2. Makkabilaiskirja: "Ja sellaisen vallan saavutti kreikkalaisuus ja muukalaisten tapojen omaksuminen jumalattoman ja ylimmäiseksi papiksi aivan sopimattoman Jaasonin tavattoman julkeuden tähden, etteivät papit enää halunneet toimittaa alttaripalvelusta, vaan halveksuen temppeliä ja välittämättä uhreista kiiruhtivat harjoituskentälle ollaksensa mukana lainvastaisissa kilpailuissa, niin pian kuin kehotus kiekonheittoon oli annettu." 2. Makk. 4:13-14.<br /><br />Ajanlaskun alkuun tultaessa juutalaisuuden sisällä eli jo uskonnollisia liikkeitä, jotka vastustivat omasta mielestään turmeltuneen Jerusalemin temppelin papiston ja saddukeuksien asemaa. Essealainen ja fariselainen koulukunta loivat kukin omalla tahollaan tooran tutkistelulle ja kirjanoppineisuudelle perustuvaa hurskauselämää, jolle Jerusalemin temppelikultti ei ollut enää niin merkittävä.<br /><br />Toisen temppelin tuhoutumisen jälkeen nimenomaan farisealaisten rabbien työn jatkajien ansiota on, että juutalaisuus on diasporassa säilynyt meidän päiviimme saakka.Pentti Tepsahttps://www.blogger.com/profile/14573059487234593972noreply@blogger.com